icon-color-filtericon-engine-typeicon-fuel-typeicon-model-filtericon-price-filtericon-transmissionicon-vehicle-type-filtericon-year-filtericon-arrow-lefticon-arrow-righticon-briefcaseicon-buildingicon-bycicleicon-calculateicon-calendaricon-call-usicon-caricon-car-addicon-car-brakeicon-car-seaticon-car-tireicon-car-wrenchicon-car2icon-checked-boxicon-checkmarkicon-chevronicon-circle-arrow-righticon-clipicon-dealericon-editicon-emailicon-email-openedicon-email-opened-signicon-eurosicon-eyeicon-facebookicon-garageicon-google-plusicon-homeicon-infoicon-info-circleicon-lightsicon-linkicon-link-signicon-listicon-list-alticon-locationicon-location-coloredicon-location-signicon-lockicon-mirroricon-mobile-phoneicon-moneyicon-motorbikeicon-nexticon-okicon-papersicon-peopleicon-phoneicon-phone-signicon-plusicon-plus-without-bordericon-previcon-question-markicon-quoteicon-quotesicon-renewicon-searchicon-shieldicon-sort-arrowicon-star-shieldicon-steering-wheelicon-subwoofericon-to-topicon-trashicon-truckicon-usericon-ventilationicon-warningicon-warranty-daysicon-work-timeicon-wrenchicon-write-uslogo-small

Kā nopirkt auto?

Kā Latvijā nopirkt lietotu auto?

1. Pārbaudi informāciju no CSDD reģistra

Pirms vēl dodies uz automašīnas apskati, tad, ja Tev ir zināms mašīnas numurs, dodies uz CSDD mājaslapu un iegūsti informāciju no transportlīdzekļu reģistra.

Noskaidro, kad auto ir ievests Latvijā un cik mašīnai ir bijuši īpašnieki, un salīdzini šo informāciju ar pārdevēja stāstīto. Ja kaut kas nesakrīt, tātad tev melo.

Noskaidro pilnu automašīnas tehnisko apskašu vēsturi par visiem iepriekšējiem gadiem - tā saturēs arī nobraukumu vēsturi pa gadiem. Ja pamani, ka kādā gadā ir samazinājies mašīnas nobraukums, vai mašīnai regulāri ir, bijušas problēmas iziet, tehnisko apskati, tad izdari secinājumus. Nereti var manīt, ka, piemēram, 2012. gadā nobraukums bija 230 000 km, bet uz pārdošanu 2014. gadā nobraukums ir, piemēram, 160 000 km. Secinājumus izdari pats.

Ja mašīnas numurs sludinājumā ir noslēpts, tad droši jautā pārdevējam, lai to atsūta. Ja nesūtīs, tātad ir pamats aizdomām, ka kaut kas tiek slēpts. Tāpat ņem vērā, ka šo iespēju nevarēsi izmantot automašīnām, kas vēl nav reģistrētas. 

2. Ja iespējams, pārbaudi automašīnas VIN numuru

VIN numurs ir automašīnai unikāls sērijas numurs. Ja pārdevējs ir nopietns un viņam nav ko slēpt, tad viņš tev labprāt iedos auto VIN numuru. Zinot VIN numuru, vari doties uz kādu no internetā atrodamajām mājaslapām un noskaidrot dažāda veida informāciju. Minēšu tikai dažus piemērus:

http://vindecoder.eu - ražotājs, modeļa gads, VIN numura meklēšana dažu valstu policijas datu bāzēs.

http://www.bmwarchive.org - tikai BMW automašīnām, bet ļoti padziļināta informācija, ieskaitot oriģinālo krāsu, aprīkojumu, kā arī to, kurā pusē ir stūre.

Ja auto ir pajauns, tad ļoti bieži ar VIN numuru var doties pie autorizētā dīlera un noskaidrot automašīnas servisa vēsturi.

Image

3. Noskaidro, vai auto nav ar pārliktu stūri 

Pēdējā laikā populārs bizness ir iegādāties auto Anglijā, jo tur ir ļoti zemas cenas, un pēc tam to atvest uz Latviju, pārlikt stūri un pārdot par pievilcīgu cenu. Kā likums, lai nopelnītu - patiesi kvalitatīvu stūres pārlikšanu pa lēto nav iespējams veikt, tāpēc vairumā gadījumu šādi auto agri vai vēlu sāks izrādīt elektronikas problēmas, vai pat izrādīsies nedroši.

Tāpēc noskaidro, vai auto nav ievests no Anglijas vai Īrijas. Tāpat vari pajautāt pārdevējam, vai mēģināt patiesību noskaidrot pēc VIN numura.

Es nesaku, ka visi auto ar pārlikto stūri būs slikti, bet ļoti daudziem cilvēkiem ir bijusi ļoti slikta pieredze ar šādiem auto. Iesaku izvairīties.

4. Noskaidro kas ir auto pārdevējs un, ja iespējams, kāda ir viņa reputācija

Manuprāt, vislabāk lietotu auto ir pirkt no gādīga iepriekšējā saimnieka, kura īpašumā šis auto ir bijis vairākus gadus un kura stāstītais par auto pilnībā sakrīt ar informāciju, kas iegūta no CSDD reģistra. Tāpat mēģini uzzināt atsauksmes par pārdevēju vai personu, kas pārdod auto. Kā likums, pazīstamiem čakarētājiem jau ir "reputācija" internetā.

Ja godīgi, tad es neiesaku lietotu auto pirkt Rīgas auto plačos, tāpat neiesaku to darīt pie profesionāliem auto pārdevējiem. Cik man ir bijusi saskarsme , īpaši jau ar Maskavas ielas plačiem, tie auto ir bijuši diezgan padrūmi. Ja īpašnieks auto mēģina pārdot par tādu cenu, kādu tas maksā, tad placis visticamāk būs iegādājies kaut kādā veidā bojātu auto zem tirgus cenas, lai to uzspodrinātu un pārdotu par tirgus cenu - zināms motīvs krāpties. Protams, situācijas ir dažādas un nereti autoplačos var atrast arī pa kādam labam auto, bet...

5. Noskaidro auto servisa vēsturi

Ja ir doma iegādāties mazlietotu, dažus gadus vecu auto, īpaši jau Audi, Mercedes vai BMW, tad absolūti obligāts nosacījums ir pilna auto servisa vēsture, kas reģistrēta servisa grāmatiņā. Ja šādam pajaunam auto nav servisa grāmatiņas un/vai pārbaudāmas servisa apmeklējumu vēstures dīlera servisa centrā, tad visdrīzāk, tas nav labs pirkums - vai nu auto nav, ticis pareizi, kopts, vai arī tas ir krietni daudz nobraucis vai atdzīvināts no avārijas stāvokļa. Es nepirktu auto, kas ir jaunāks par 5-7 gadiem, ja man nebūtu zināma vismaz daļēja tā servisu vēsture.

Ja auto ir vecāks par 5 gadiem, tad servisa vēstures var arī nebūt. Šādos gadījumos vienalga ir labi apjautāties par to - kā auto ticis kopts, kas ticis mainīts - kad un kur ir veikta pēdējā eļļas, filtru un zobsiksnas maiņa un pēc komunikācijas ar pārdevēju izdarīt secinājumus.

6. Veic rūpīgu auto vizuālo apskati no ārpuses

Ja "uz papīra" viss izskatās skaisti, tad vari ieguldīt savu laiku un doties auto apskatīt dzīvē.Auto apskati vēlams veikt tikai gaišā dienas laikā, vēlams, lai diena būtu saulaina, jo tikai labā apgaismojumā būs iespējams ieraudzīt dažādus krāsojuma un virsbūves defektus.

Nereti dažādi defekti jau ir redzami pēc sludinājumā ievietotajām bildēm, tāpēc, ja auto atrodas ļoti tālu, prasi pārdevējam vispirms atsūtīt augstas izšķirtspējas fotoattēlus.

 Apskatot auto vizuāli, pievērs uzmanību šādām lietām:

Pārbaudi rūsas klātbūtni riteņu arkās, zem durvīm, zem bagāžnieka vāka. Padsmit gadus vecam auto neliela rūsas klātbūtne var būt normāla parādība (taču labs iemesls, lai pakaulētos par cenu), līdz 10 gadus veciem auto rūsas klātbūtne parasti ir ļoti slikta zīme - varbūt auto ir bijis sists un slikti salabots vai uzturēts.

Pārbaudi vai neatšķiras virsbūves paneļu krāsojums. Ja spārns, durvis vai bampers ir nedaudz citā tonī, tas nozīmē, ka auto ne tikai ir bijis sists vai bojāts, bet arī slikti salabots. No šādiem auto iesaku izvairīties.

Ļoti rūpīgi pārbaudi spraugas starp virsbūves paneļiem un lukturiem. Ja vienā mašīnas pusē starp motora pārsegu un spārnu ir lielāka sprauga nekā otrā, vai arī, piemēram, starp bamperi un lukturi katrā pusē ir atšķirīga sprauga, tātad auto ir bijis negadījumā. Attiecīgi jāmēģina noskaidrot, cik liels negadījums tas ir bijis.

Neaizmirsti apskatīt diskus un riepas. Ja diski ir saskrāpēti, vai riepas galīgi plikas, tas jau kaut ko liecina par īpašnieku. Tāpat šādus defektus var izmantot, lai runātu par cenu.

Ja nav žēl ~80 EUR, iegādājies krāsas biezuma noteicēju un tad tu varēsi pārbaudīt auto krāsojumu - kuras vietas ir tikušas pārkrāsotas.

 7. Veic auto rūpīgu vizuālo apskati no iekšpuses

Novērtē salona detaļu nodilumu un izdari attiecīgus secinājumus. Labi koptam un kārtīgam auto, salons būs daudzmaz normālā stāvoklī.

Novērtē salona tīrību. Ja pārdevējs tev rāda auto ar piecūkotu salonu, tad izdari attiecīgos secinājumus par šo cilvēku un viņa attieksmi pret lietām. Krietns cilvēks uz atrādīšanu būs sakopis savu auto.

Ja spidometrā ātrums ir norādīts gan km/h gan mph mērvienībās, tad auto ir vai nu "anglis" ar pārliktu stūri, vai "amerikānis", kas visticamāk ir iegādāts kādā izsolē ar kādu defektu un tad ievests Eiropā. Izdari secinājumus.

 8. Ieskaties zem motora pārsega

 Pārbaudi eļļas līmeni – ja tas ir zem minimālā, tad bēdz no šāda auto un tā saimnieka.

Pārbaudi dzesēšanas šķidruma līmeni – ja tas ir zem minimālā, tad bēdz no šāda auto un tā saimnieka.

Iespēju robežās apskati, vai uz dzinēja nav nopietnu eļļas pleķu.

9. Izmēģinājuma brauciens

Pārbaudi kontrollampiņas. Kad pienācis laiks izmēģinājuma braucienam, pirms iedarbini dzinēju, pagriez atslēgu aizdedzes pozīcijā un pārbaudi, vai deg pilnīgi visas lampiņas, jo īpaši "check engine" - oranža lampiņa ar dzinēja kontūru. Lampiņu īslaicīga iedegšanās aizdedzes pozīcijā ir ar mērķi dot vadītājam iespēju pārbaudīt vai visas lampiņas darbojas. Ja pie ieslēgtas aizdedzes un izslēgta dzinēja, piemēram, "check engine" lampiņa nedegas, tad, iespējams, tā ir izņemta vai aizkrāsota ar nolūku slēpt defektus.

Kad auto ir iedarbināts, pārbaudi vai iespējams pagriezt stūri no viena gala līdz otram bez krakšķiem, tāpat pārbaudi, vai ir viegli ielikt visos ātrumos.

Par braukšanu ir daudz un dažādi padomi, principā vajadzētu turēt vaļā acis un ausis un uzmanīgi klausīties kā auto uzvedās.

Noteikti vajadzētu pārbraukt pāri kādam nelīdzenumam, lai pārliecinātos, ka piekarē kaut kas negrib. Tāpat vajadzētu censties strauji attīstīt maksimālo atļauto ātrumu, lai pārliecinātos par normālu dzinēja un ātrumkārbas darbību.

10. Izmēģini vairākus tā paša modeļa auto

Lai saprastu, vai ar auto viss ir, tā kā jābūt, vēlams apskatīt vairākus viena un tā paša modeļa auto. Citādi nereti ir grūti spriest kā konkrētajam modelim ir jābrauc un vai konkrētais eksemplārs nav pārāk "saguris".

 11. Noteikti pārbaudi auto servisā

Ja augstāk minētais ir maksimāli izdarīts un auto, šķiet, gana labs, tad ir pienācis laiks izteikt pārdevējam nopietnu piedāvājumu un izvirzīt obligātu noteikumu pirms pirkšanas auto pārbaudīt servisā. Ja ar auto viss ir kārtībā, tad pārdevējs noteikti piekritīs.

Auto līdz 10 gadu vecumam vēlams pārbaudīt pie oficiālā dīlera. Tas maksās 50 - 100 EUR, bet pilnīgi noteikti nāks labumā. Ja pārdevējs nepiekrīt, tad bēdz no šāda auto! Atkarībā no konstatētā auto stāvokļa vari kaulēties par cenu, vai arī atteikties no auto iegādes.

 12. Pārliecinies par pirkuma drošību

Pirms auto iegādes, pārliecinies vai mašīnai nāk līdzi vismaz divi atslēgu komplekti. Otra komplekta iztrūkums ir ievērojams riska faktors. Ja trūkst otrs atslēgu komplekts, tad pastāv varbūtība, ka tas nonāks zagļu rokās, vai arī tiks atteikta KASKO apdrošināšana.

Pārreģistrācijas laikā silti iesaku auto atstāt kāda drauga vai paziņas uzraudzībā. Zinu vismaz pāris gadījumus, kur auto "pazūd" mistiski turpat pie CSDD nodaļas. Atceries - uz to brīdi kamēr auto ir apmaksāts, bet nav vēl KASKO apdrošināts, tu uzņemies risku šo auto zaudēt.

Naudas nodošanu vēlams veikt turpat pārreģistrācijas laikā, vai pēc auto pārreģistrācijas, lai nesanāk, ka nauda jau samaksāta, bet pēkšņi CSDD nodaļā rodas problēmas ar auto pārrakstīšanu. Izņēmums ir līzinga gadījumi, kad lietas tiek kārtotas drusku savādāk. Tāpat izņēmums ir gadījumi, kad auto tiek iegādāts no juridiskas personas ar rēķinu-izziņu vai pieņemšanas/nodošanas aktu. Šādās situācijās nauda tiek pārskaitīta caur banku un pārdevējs izsniedz dokumentus, kas nepieciešami auto pārreģistrēšanai, taču jebkurā gadījumā jāpārliecinās, ka visi auto nodokļi ir samaksāti un nav neapmaksātu sodu. Pretējā gadījumā tev tos nāksies nomaksāt pārdevēja vietā.

Pēc auto iegādes, momentā nokārto KASKO apdrošināšanu. Ir simtiem gadījumu, kad tikko iegādāts auto "aiziet" pirmajā benzīntankā vai pirmajā naktī pie mājas.

Avots: http://blumentals.mozello.lv/blogs/